Hvad er et varemærke, og er det noget, jeg skal bruge til min forretning?

Der er en række af ting, som man skal have styr på, hvis man har en virksomhed. En af de ting, som man skal have styr på, er ens varemærke. Men det kan være, at du ikke engang helt er klar over, hvad der menes med ”varemærke”. Så er det noget, du kan blive klogere på, hvis du læser med i denne artikel. Så finder du måske også ud af, om det er noget, du bør kigge på at få til din forretning.

 

Hvad er et varemærke?

Varemærker er med til at betegne en virksomhed og den service eller det produkt, som de kan tilbyde. Det er vigtigt, at man som en forretning har et særligt kendetegn, og det er noget, som de kan støtte op omkring. Varemærker er også det, der skal få forbrugeren til hurtigt at genkende, at det er din forretning, der er på tale. Der er også særlige regler, som man skal være opmærksom på, når det gælder dem til virksomheder. Det kan du også blive klogere på, hvis du fortsætter med at læse med.

 

Et varemærke er …

Det kan f.eks. være et slogan, et logo eller et navn. Men det skal i hvert fald være noget, der er unikt for din virksomhed, og som dine kunder og potentielle kunder kan genkende dig på. Det kan være, at I faktisk allerede har et i forretningen? Det er noget, man gerne skal have, før ens forretning har været i gang særlig længe.

 

En forretning skal have identitet

Man bruger også varemærker som en form for identitet for ens virksomhed. Det er vigtigt, at man har en identitet, for som man siger, så er det ikke bare ens produkt eller service, man sælger – det er også en selv som virksomhed. Folk kan bedre lide at handle med nogen, der har identitet, da det kan være med til at skabe troværdighed, som det ellers er så svært at have på nettet.

 

Er er de forskellige former for varemærker

Varemærker kan som sagt være en række af forskellige ting, og derfor er det faktisk også muligt at dele dem op i forskellige kategorier. Det kan f.eks. være, at du skal have ordmærker – dette kan bestå af et ord, eller blot et bogstav eller et tal. Det kan også være figurmærker, hvor der sigende nok er en figur på det. Lydmærker findes også, og det kan f.eks. være en bestemt jingle eller lyd, som man forbinder med dit firma. Vareudstyrsmærker kan også være emballage eller lignende.

 

Derfor skal et varemærke registreres

Der er som nævnt nogle regler, man skal være opmærksom på i forbindelse med, at man skal i gang med at lave sit eget til virksomheden. Det er klart, at det er noget, der skal registreres, så det kun er dig, der har ret til at bruge det. Det betyder nemlig, at andre ikke har tilladelse til at kopiere dit værk og bruge det som deres eget.

Skriv et svar