Travlt og ferie

Vi har virkeligt travlt her i firmaet. Vi er en forretning, som sælger unikt håndlavet brugskunst fra hele verden. Vi har specialiseret os i dekorationsobjekter og smykker. Når jeg siger dekorationsobjekter, tænker jeg på skåle, fade, lysestager og den slags. Ikke på knagerækker eller små papirholdere. Objekter af en vis størrelse, som man gerne vil have stående fremme, og ikke gemme væk i et skab.

Afbudsrejse er billig ferie

Faktisk har vi så travlt, at jeg ikke kunne komme med familien på ferie – og de havde endda booket og det hele. Det var en meget billig ferie via en side med afbudsrejser. Nå – men sådan er det bare.

Vi er især glade for at importere håndlavede keramikskåle og fade. Og vores kunder sætter pris på de produkter, vi sælger. Vi kan også, men kun hvis vi får en særlig ordre, importere ting, som er lavet af glas. Vi har nogle kunder, som er glade for vores kollektion i Muranoglas. Den er dyr og henvender sig absolut til folk, der vil vise en vis økonomisk formåen. Ja, jeg er helt ærlig. Det er ikke mange, som vil betale 5.000 kroner for et fad, der bare står fremme. Men der er enkelte, som værdsætter håndværket og gerne betaler.

Fordi vi forhandler unikke produkter, så er vi hele tiden på farten. Vi er på udkig efter objekter, som passer til vores brand og stil. Den ene måned er jeg i Nordafrika for at finde keramikskåle, den næste kan det være, at jeg skal til østen for at finde fade eller æsker, der er flettet i en lille, bitte flække oppe i bjergene. Det kan også være, at jeg skal til Tyrkiet for at finde særlige klinker og skåle, som de har speciale i at lave i Kutahya.

Det sker ofte, at jeg er nødt til at rejse med lokale flyselskaber for at komme frem til håndværkeren, der fremstiller produktet. Og det er katastrofalt for mig, hvis jeg bliver forsinket af uvejr eller andre grunde, som forhindrer fly i at lette eller lande.

Erstatning ved flyforsinkelse

I sidste måned, fx var jeg i Portugal. Jeg skulle til den sydlige kyst og se på klinker og fade. Vores spejder havde fundet en ny kunstner, som laver ret unikke og flotte ting. Jeg ville gerne besøge hende og eventuelt lave en aftale med hende. Men jeg blev forsinket i München. Uvejret forhindrede min forbindelse til Lissabon i at lette. Det var en flyforsinkelse, som varede i 2 timer, og det betød, at jeg mistede den videre forbindelse til det sydlige Portugal. Jeg måtte overnatte i Lissabon og tage flyet dertil den næste dag.

Jeg siger dig, det var ikke sjovt. Godt nok indkvarterede de mig på et fint hotel, men der var så meget larm, at jeg ikke fik lukket et øje. Og så det, at jeg måtte ringe til hende kunstneren og forklare hende, at jeg kommer i morgen. At flyforsinkelsen fra München havde forhindret mig i at nå forbindelsen videre fra Lissabon. Det var svært. Hun kan ikke engelsk, og jeg kan ikke portugisisk. Så med mit fattige fransk og hendes smule spansk fik jeg efter 1 time forklaret hende, at hun ikke må være skuffet bare lidt tålmodig.
Den slags sætter mig i en dårlig position, når jeg skal tale forretning med kunstnerne. De er lidt mistænkelige, og selv om jeg gerne vil betale dem godt for deres produkter, så vil det tage mig tid at overbevise dem om, at jeg ikke udnytter dem.

Skriv et svar