Der er bøger, og så er der bøger, der gør en forskel. Det gælder ikke mindst fagbøger, hvor eksperter udøser af deres utvivlsomt store viden, men hvor det alt for ofte ender i enten ananas i egen juice eller navlepillende ligegyldigheder. Sådan er det indenfor alle specialområder, så derfor er det forfriskende, når der er undtagelser, hvor en virkelig ekspert formår at forklare og inspirere uden at være nørdet eller indforstået. Og sådan er det i den fagbog, jeg vil anmelde kort her.
SEO – Søgeoptimering der kan forstås
Det er e-bogen og videokurset SEO-LEX (se her) fra den danske specialist Thomas Rosenstand, der er tale om. Han er en af de mest erfarne i branchen – både nationalt og internationalt, og så har han en evne til at forklare, så selv det mest komplicerede bliver indlysende.
Den evne har gjort ham til en meget efterspurgt foredragsholder – for eksempel på den danske og årlige konference i Kolding: SEOday hvor han er med hvert år.
Sideløbende er han kendt for at være den, der løser selv de mest gordiske knuder inden for SEO, når andre har givet op eller bare ikke kommer i mål.
Kort om bogen
Her i december 2019 er SEO-LEX udkommet for 10. gang, og med en voldsom forøgelse i størrelsen, så den nu er på 473 sider og adskillige timers videoundervisning. Det kan lyde som et digert værk, men sproget og forklaringerne er så levende og med så mange smil på læben, at man griber sig selv i at læse til sent ud på natten.
Bogen fås som Pdf og som ePub. Personligt har jeg valgt PDF, da det så er nemt at skrive ud, hvad man ønsker at have på papir.
En øjenåbner
For mig såvel som for mange andre har bogen været en øjenåbner, og jeg kender da flere, der har fyret deres hidtidige SEO leverandør på gråt papir, efter de har læst bogen. Enten fordi de har lært at gøre det selv, eller fordi de har erfaret, at de reelt er blevet holdt for nar gennem lang tid.
Intet fyldstof
Der findes bøger, hvor man reelt kunne halvere omfanget uden at miste noget. Det betyder dels, at man har betalt for noget værdiløst og endnu værre: Man bliver tonedøv overfor det vigtige, og det er faktisk endnu værre.
Jeg kan godt lide, at der reelt intet fyld er i bogen – udover måske forordet fra Morten Vadskær, som jo egentlig giver mening nok alligevel.
Illustrationerne
Eneste lille “aber dabei” i bogen kan være, at nogle af illustrationerne bærer tydeligt præg af, at Thomas er alt andet end et designtalent. Jeg tror, min datter på 12 kunne lave dem pænere, men de er stadig nemme at forstå, så det er såmænd tilgivet.
Alt i alt: Nok de bedste penge nogen kan give ud til SEO, uanset om man vil lave det selv eller hyre et bureau til det!