Få dine penge igen, hvis dit fly bliver forsinket

Størstedelen af os der har rejst med fly har været ude for, at flyet er blevet forsinket med alt fra 15 minutter til flere timer. Frustrationen tager over og man kan intet andet gøre end at vente. Det er de færreste der er klar over, at der faktisk ved flyforsinkelser og flyaflysninger er helt specielle regler gældende.

Ved et kort overblik over flyforsinkelserne for i dag kan man se, at de forskellige forsinkelser rækker alt fra 15 minutter til over 2.5 time. Når en forsinkelse blot lyder på 15 minutter må man bide i det sure æble og vente, men lyder forsinkelsen på 2.5 time er der forskellige goder man kan gøre brug af.

Det er godt nok ikke tilstrækkeligt nok til en flyforsinkelse erstatning, men ved en forsinkelse på mindst 2 timer har man som passager ret til et gratis måltid og forfriskninger, samt gratis telefonopkald, som kan bruges til at påminde familie og venner om, at man er forsinket.

Hvornår er der tale om en erstatningssag?

Før at der er tale om en real erstatningssag er der tre kriterier der skal opfyldes, disse inkludere; 1) længden på forsinkelsen, 2) start- og slutdestinationen samt hvor flyselskabet er registreret, og 3) ved flyforsinkelser grundet ekstraordinære omstændigheder, så som terror, sabotage, naturkatastrofer, birdstrike med mere, udløses der ikke en erstatning.

Se mere på SAS kompensation for at se om dit SAS fly er forsinket eller aflyst.

Forsinkelsens længde

Længden på forsinkelsen regnes ud fra, hvor meget senere man ankommer til destinationen i forhold til den oprindelige forventede landingstid. Der er først tale om en erstatningssag, når forsinkelsen lyder på mindst 3 timer. Det faktiske tidspunkt for ankomsten er når flyet er landet, dørene åbnet og passagererne har fået grønt lys til, at forlade flyet.

Hvor letter flyet fra og hvor er destinationen?

Det andet kriterie for en erstatning handler om, hvorvidt start- eller slutdestinationen er inden for europæiske grænser, og om flyselskabet er registeret i EU. Se skemaet forneden:

Destinationer: EU flyselskab Ikke-EU flyselskab
Start EU til EU Ja Ja
Start EU til uden for EU Ja Ja
Start uden for EU til EU Ja Nej
Start uden for EU til uden for EU Nej Nej

Alle rejser der foregår uden for EU, uanset om der benyttes et europæisk flyselskab eller ej, udløser ingen erstatning, som det kan ses i nederste række på skemaet.

Ekstraordinære omstændigheder

Usædvanlige omstændigheder er betegnelsen for hændelser der finder sted, som er uden for flyselskabets kontrol. Det vil sige, at selskabet ikke er forpligtet til, at betale kompensation hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldes sådanne omstændigheder.

Det er ikke ualmindeligt, at flyselskaber kalder pludseligt opståede tekniske fejl for usædvanlige eller ekstraordinære omstændigheder og forsøger at benytte dette, som en undskyldning for forsinkelsen eller aflysningen. Det er kun tekniske komplikationer der er opstået grundet terror, sabotage eller fabriksfejl, der kan anses som ekstraordinære eller usædvanlige omstændigheder.

Øvrige omstændigheder inkluderer:

  • Ekstreme og meget dårlige vejrforhold.
  • Naturkatastrofe
  • Birdstrike
  • Strejke hos f.eks. lufthavns- eller sikkerhedspersonalet.
  • Alle former for krig, sabotage, terror og trusler om terror.

 

Skriv et svar