Ergonomi på kontoret

Vi gør meget ud af ergonomien på vores arbejdspladser. Der er også regler for det. Vi skal overholde dem. Vi vil jo nødigt have, at medarbejdere skal få arbejdsskader. Det vil gå ud over vores forsikring. Det kan være bekosteligt at skulle betale erstatning for arbejdsskader.
Her i virksomheden er der gjort ekstra meget ud af at sørge for, at alle medarbejdere har de bedste forhold. Vi har ergonomiske kontorstole fra Ergoforma, som kan forhindre, at de får arbejdsskader af at sidde i fastlåste stillinger. Vi har tænkt længe over tingene og besluttede, at det kan betale sig for os at investere i de ergonomiske kontorstole. Men hvad gør vores medarbejdere selv?

Hjemmearbejde

Vi har jo været nødt til at sende dem på hjemmearbejde i lange perioder i de sidste par år. Og jeg kan se, at flere af dem er rigtigt glade for at kunne komme på arbejde her på kontoret igen. De fleste af dem giver – sådan helt ubevidst – udtryk for det hver morgen. Jeg kan høre et lettelsens suk, når de sætter sig i kontorstolene: ”Ah”. De sidder nemlig komfortabelt i vores kontorstole. De kan mærke det med det samme.

Naturligvis er jeg derfor ikke fri for at tænke, at når de arbejder hjemmefra, så sidder de ikke i en ergonomisk kontorstol. De sidder givetvis på en stiv og hård spisebordsstol. Det er faktisk ikke så sundt. Det her med at sidde på en hård og ubevægelig stol, når man arbejder ved en skærm, har jo vist sig at være dødsensfarligt: Den standser blodcirkulationen i benene. De bliver ligesom ’bedøvet’ af at være fastlåst. Du kan se og mærke det, når du rejser dig fra spisebordsstolen: Du er stiv i hele kroppen. Det gør lidt ondt i benene, når du går de første skridt. Lige indtil der kommer gang i blodomløbet igen, og dine muskler forstår, at din hjerne forsøger at sige til dem, at de skal fungere ordentligt.

Tage stolene med hjem?

Skulle jeg, som arbejdsgiver have sagt til mine medarbejdere, at de gerne må tage deres ergonomiske kontorstole med sig hjem i de perioder, de skulle arbejde hjemme? Er det mit ansvar at sørge for, at de også har korrekte forhold derhjemme? Eller hvordan hænger det sammen? Jeg spørger, fordi vi har en sag lige nu: En kvinde (hun er dygtig til sit arbejde) lider med rygproblemer som følge af at have siddet på en hård spisebordsstol i mange måneder. Det er en arbejdsskade. Men er den mit ansvar? Hvad siger forsikringsselskabet? Det har du regnet ud: Det siger, at det ikke er mit ansvar. De vil ikke dække erstatning for hendes udgifter til medicin og fysioterapi. Hvad siger lovgivningen? Blev det i det hele taget tænkt ind, da vi kom ind i, de første lockdowns, som vi nu ser følgerne af?

Krav til hjemmekontoret

Fremover vil jeg anbefale, alle nyansatte – nej jeg vil stille det som et krav – at de har et ordentligt hjemmekontor, hvorfra de kan arbejde – uden at de oparbejder skader. Jeg vil hjælpe dem med at få en ergonomisk kontorstol – sørge for, at de kan få en bedre stol til en billigere pris. Hvad andet kan jeg gøre?

Skriv et svar